De vloer op met Patrick Matkoski - Account Manager Projects

De vloer op met Patrick Matkoski - Account Manager Projects

Wie is Patrick?

Ik ben Patrick Matkoski en werk als Account Manager Projects regio Brussel in het salesteam van Tarkett.

Hoe lang heb je bij Tarkett gewerkt en wat sprak je destijds aan om bij ons te komen werken? 

Ik ben in april 1986 begonnen met werken voor toenmalig DESSO, dat is nu 34 jaar geleden. Ik was altijd actief in sales, maar ben begonnen in het Home-segment. Toen bezocht ik verdelers en groothandelaars. Dit heb ik ongeveer 13 jaar gedaan, waarna ik in 2000 overstapte naar de projectmarkt. Je verkoopt hetzelfde product, maar op een heel andere manier. Hier bezocht ik architecten, eindklanten, promotors, plaatsers en eventueel ook aannemers. Wat mij destijds aansprak om bij DESSO te beginnen was de reputatie van de firma. Ik kwam uit de vloerensector en was vooral te vinden in de vinylwereld. Als ik toen bij klanten kwam en we het over DESSO hadden, werd er steeds gesproken over die “fantastische firma”. Zo heb ik de nodige contacten gelegd en ben ik in 1986 begonnen bij het toenmalige DESSO en actueel Tarkett uiteraard.

Hoe zag jouw werkdag eruit?

Vandaag ziet de werkdag er totaal anders uit dan 10 jaar geleden. Toen was het verkopen, verkopen, verkopen: op de baan zijn, mensen zien, mensen overtuigen, mensen bezoeken. Hoe meer bezoeken je deed op een dag, hoe beter. Nu zit dat anders, door de digitalisering is het zo dat je een halve dag administratie hebt op 2 dagen werk. Ook zijn klanten minder bereikbaar. Vroeger kon je een architectenbureau binnenstappen zonder afspraak, nu is dat bijna ontdenkbaar. Men moet je reeds kennen voor je binnen geraakt. Iedereen is steeds druk bezig en alles moet vantevoren gepland worden. Over de laatste 10 jaar is er veel veranderd, ook toen Tarkett DESSO overnam. Ik werkte 28 jaar voor DESSO en de laatste jaren voor Tarkett, welke groter is, meer productcategorieën in het portfolio heeft en anders werkt dan DESSO. 

Waar ben je het meest trots op in je carrière bij Tarkett? 

In al die jaren ben ik het meest trots dat ik mee heb kunnen helpen met DESSO groot te maken. Ik heb mijn steentje bijgedragen aan het succes van DESSO in de projectmarkt en heb het merk helpen introduceren. 

Waar kijk je het meest naar uit nu je met pensioen gaat? 

De meeste mensen schrikken een beetje, pensioen, jij? Wat ga je doen? Ik heb nu direct nog niet iets voor het oog. Behalve dan dat mijn KPI’s (Key Performance Indicators) nu door mijn vrouw bepaald zullen worden en die zullen wel goed opgevolgd worden. Als ik 2 à 3 dagen per week dingen kan doen die ik graag doe en dat ik nergens toe verplicht ben, vind ik het goed. Daar kijk ik wel naar uit omdat ik toch altijd gevonden heb dat als je werkt, je ook echt moet werken. Nu kan ik kiezen wanneer ik wat doe. Dat is waar ik naar uitkijk. 

Wat is jouw definitie van succes?

Succes is dat het je lukt wat je probeert te bereiken. Nieuwe werven binnenhalen is altijd een succes. Ook het vertrouwen hebben van mensen waar je mee werkt vind ik belangrijk aan succes. Evengoed van leidinggevenden als collega’s, dat ze zeggen: “Dat is iemand waarop je kunt bouwen en vertrouwen”. En daarnaast al de kleine dingen er nog bij kunnen doen; zoals op verlof gaan of een pintje pakken met collega’s. 

Duurzaamheid is belangrijk bij Tarkett. Op welke manier probeer jij duurzamer te leven?

Zelfs in 2007 waren wij reeds bezig met duurzaamheid. Toen werd DESSO overgenomen van Armstrong en werd er door de directie gezegd dat we Cradle-to-Cradle gingen werken. Wij dachten in 2007 dat Cradle-to-Cradle nog weinig voorstelde in België en dat het weer zo’n groene rage was die wel voorbij zou waaien. Maar vrij vlug begrepen we dat het wél heel belangrijk was en zijn we allemaal mee op die trein gesprongen. Met succes, want dit verhaal heeft ons anders in de markt gezet dan onze concurrenten. Automatisch drijf je dat ook thuis door met sorteren. Mijn echtgenote gooide alles in dezelfde vuilbak, toen heb ik gezegd “Nee, we moeten gaan sorteren als we aan de toekomst willen denken”. Deze stap vanuit onze directie heeft me wakker geschud. Zelfs voordat het eigenlijk breed gekend was in België, begonnen wij al aan de toekomst te denken voor onszelf, de kinderen en kleinkinderen.