3 adviezen voor de inrichting van je receptie of onthaalruimte

3 adviezen voor de inrichting van je receptie of onthaalruimte

Drie seconden. Da’s hoe veel tijd mensen nodig hebben om een eerste indruk op te doen en een oordeel te vellen over jou. Het hoeft niet te verbazen dat bezoekers, klanten en zakenpartners zich ook razendsnel een beeld vormen van je bedrijf wanneer ze voor het eerst over de vloer komen. Aan jou dus om je receptie of onthaalruimte doeltreffend in te richten.

1. Zorg dat je receptie de bedrijfscultuur en -identiteit uitstraalt

Er is niets zo slecht voor je bedrijf als géén identiteit hebben. Als merk wil je ergens voor staan, en moeten je klanten ook weten waarvoor je staat. Zijn jullie een performante, exclusieve zakenpartner met internationale connecties? Of misschien een kleine, warme organisatie waar de CEO ieder personeelslid bij zijn of haar voornaam aanspreekt?

Laat je gasten al meteen kennismaken met je merk. Kleed de onthaalruimte in volgens je huisstijl. Het logo en de naam mogen niet ontbreken, maar denk ook aan de verlichting (warm of koel?), de materialen(natuurlijk of strak, glanzend of mat?) en de ruimte-indeling (huiselijk of zakelijk?).

Het hoeft niet te verbazen dat een onthaalruimte met marmeren vloer en een pikzwarte designbalie een andere boodschap brengt dan een wachtruimte met een houten vloer, kleurrijke kussentjes in de stoelen en personeelsfoto’s aan de muren.

2. Maak het je gasten comfortabel

Je receptiebalie mag er nog zo indrukwekkend uitzien, als je gasten een kwartierlang op een harde stoel moeten zitten in een te koude ruimte, houden ze wellicht geen al te beste indruk aan je bedrijf over. Bovendien krijg je van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat mensen van verschillende pluimage over de vloer: leveranciers, prospects, jobkandidaten, … Niemand van hen houdt ervan om lang te moeten staan wachten. Creëer daarom een gezellige zithoek met voldoende plekken. Vermijd lange rijen stoelen, want dat oogt onpersoonlijk, maar kies liever voor verschillende zones met knusse zeteltjes.

3. Gebruik slijtvaste materialen en meubelen

Je receptie zal veel te verduren krijgen. Kies daarom altijd voor de meest kwalitatieve materialen en oerdegelijk meubilair. Plaats om te beginnen een slijtvaste vloer die jarenlang meegaat met een minimum aan onderhoud. Opties zijn bijvoorbeeld de homogene pvc-vloeren uit de Tarkett iQ-collectie of de losliggende luxevinyltegels iD Square. Het voordeel van deze vloeren is dat je duurzaamheid en degelijkheid moeiteloos combineert met de look die jij wenst: van marmerlook over houtlook tot vrolijke kleurpatronen.